Google Analytics Nedir

Google Analytics , web sitelerinizdeki ziyaretçi verilerini analiz edip  doğru bir dijital pazarlama stratejisi oluşturabilmek için kullanılması gereken seo araçlarından birisidir.  Bu makale analytics aracı ile websitelerin performansının nasıl daha verimli hale getirilebileceğini ve ziyaretçi raporlarının nasıl yorumlanması gerektiğini detaylı bir şekilde  ele almıştır.  İçerikte ele alınan yönergeler Google Analytics nedir? sorusunu cevaplandırarak web sitelerinizin performansını arttırma konusunda size yardımcı olacaktır. Analytics ile neler yapılabilir konusuyla başlayalım.


Google Analytics İle Neler Yapılabilir?
Google Analytics Nasıl Kullanılır?
Google Analytics Giriş
Gerçek Zamanlı Analiz
Gerçek Zamanlı Analiz Metrikleri
1.Kullanıcılar Metriği
2.Hedef Kitle Metriği
3.Sayfa Başlığı ve Ekran Adı Metriği
4.Etkinlik Adı ve Etkinlik Sayısı Metriği
5.Dönüşümler Metriği
6.Mülk Boyutuna Göre Kullanıcılar Metriği
Edinme
Etkileşim
Para Kazanma
Elde Tutma
Demografi
Teknoloji
Dönüşümler
Etkinlikler
Analiz
1.Keşif
2.Dönüşüm Hunisi Analizi
3.Yol Analizi
4.Segment Çakışması
5.Kullanıcı Gezgini
6.Kohort Analizi
7.Kullanıcı Yaşam Boyu Değeri
Kitleler
Özel Tanımlar
DebugView
Yönetici Paneli
Sıkça Sorulan Sorular (S.S.S)

Google Analytics ile Neler Yapılabilir?

Web sayfanıza gelen kullanıcıların hangi kaynaklardan geldiğini ve siteniz içerisinde nasıl davranış sergilediğini Google Analytics raporu size detaylı olarak sunar. Örnek vermek gerekirse  web sitenizde bulunan herhangi bir sayfanın aldığı trafik sayısını,  ziyaretçilerinizin sayfalarınızda ne kadar vakit geçirdiğini, hangi kanal aracılığıyla sitenize bağlandığını (direct , Google.com , youtube.com gibi ),  bağlantı sağladıkları ülkeyi,  hangi işletim sistemi aracılığıyla girdikleri , cihazlarını ve modellerini öğrenebilirsiniz. Bunlar yalnızca birkaç örnek. Bunun gibi yüzlerce metrik bilgisi Google Analytics tarafından size gönderilir.

Google Analytics Nasıl Kullanılır?

Google Analytics’i kullanmaya başlamak için öncelikle web sitenize izleme kodu yerleştirmeniz gerekiyor.  İlk defa bu aracı kullanacaklar için Google Analytics site ekleme adımları şu şekildedir:

  • Yeni bir mülk ekleyin.
  • Hesabınıza ve mülkünüze bir isim verin.
  • Sitenizin hangi sektörde hizmet verdiğini ,  kapasitesini ve analytics’i nasıl kullanmak istediğinizi belirtin. Daha sonra gerekli kullanıcı izinlerini onaylayarak devam edin.
  • Web siteniz varsa Web seçeneğini, mobil uygulamanız varsa android ya da ios seçeneğine girin.
  • Sitenizin ismini ve adresini ekleyin.
  • Sitenize özel olarak oluşturulan gtag.js  kodlarını <head></head> etiketlerinin arasına yapıştırın. 

Google Analytics Giriş

Google Analytics giriş bölümünde kullanıcıların çok fazla dikkat etmediği fakat seo açısından önem taşıyan raporlamalardan bahsedeceğiz. Araç içerisinde bulunan menüler ve metriklerin nasıl kullanılması gerektiği ile başlayalım.

Gerçek Zamanlı Analiz

Gerçek zamanlı analiz sayesinde web sitenize giren anlık kullanıcı sayısını ve hangi sayfalarınızı ziyaret ettiğini öğrenebilirsiniz.  Özellikle yeni bir makale yayınladığınızda kaç ziyaretçinin içeriğinizi okuduğunu merak edebilirsiniz.  Kullanıcı raporlarına anlık olarak erişmek için sol menüde bulunan “Gerçek Zamanlı” seçeneğine tıklayabilirsiniz.  Bir web sitesinin anlık ziyaretçi görünümü şu şekildedir:

 

Analytics gerçek zamanlı 

Gerçek Zamanlı Analiz Metrikleri

Gerçek zamanlı analiz menüsünün hemen altında 6 temel metrik raporu bulunur. Bunlar:

1.Kullanıcılar Metriği

Web sitenize gelen kullanıcıların kaynağını (blogger.com , Google.com) , aracısını (direct, referral) ,  ve hangi kampanyalar üzerinden geldiğini detaylı raporlar halinde sunar.

2.Hedef Kitle Metriği

Hedef kitle metriği sitenize daha önceden giriş yapan ya da ilk defa giriş yapan kullanıcıların bilgisini gösterir.

3.Sayfa Başlığı ve  Ekran Adı Metriği

Ziyaretçilerinizin hangi sayfalarınızda gezindiğini ve bu işlemi kaç kere yaptığını gösterir.

4.Etkinlik adı ve Etkinlik Sayısı Metriği

Kullanıcılarınız web sayfalarında nasıl geziniyor? Sorusunu cevaplandırıyor. Sayfa görüntüleme , ekran kaydırma çubuğunu kullanıp kullanmadığı veya sayfa etkileşiminin ne kadar olduğu bu metrik ile öğrenilebilir.

5.Dönüşümler Metriği

Web sayfalarınızda aldığınız dönüşüm oranlarını görüntülemenizi sağlar. ,Örneğin bir ürün veya hizmeti satışı için dönüşüm belirlediniz ve kullanıcılar ilgili sayfalara (İletişim – Ürün kategorileri ) girdi mi ? ya da  hedeflediğiniz dönüşümler ziyaretçiler tarafından ne oranda gerçekleşti? Gibi sorulara cevap veren alandır.

6.Mülk Boyutuna Göre Kullanıcılar  Metriği

Kullanıcılarınızın hangi mülk üzerinden sitenize erişim sağladığını  ve kaç defa bu işlemin gerçekleştiğini bu metrik aracılığıyla öğrenebilirsiniz.  

Edinme

Bu menüde web sitenize gelen ziyaretçilerinizin hangi platform üzerinden geldiğini , sitenizin içerisinde hangi işlemleri gerçekleştirdiğini veya dönüşüm olarak belirlediğiniz bir eylemi (sipariş formu doldurma – satın alma – iletişime geçme ) gerçekleştirip gerçekleştirmediğini rapor halinde görüntüleyebilirsiniz.

Etkileşim

Kullanıcılar web sitenizde hangi işlemleri yapıyor? , Ortalama olarak sitenizde ne kadar vakit geçiriyorlar? Bu alanda tüm ziyaretçilerinizin sitenizde bulunma süreleri ve yaptıkları işlemler bulunur. 

Para Kazanma

Bu bölüm genellikle e-ticaret altyapısı kullanan site sahiplerini ilgilendiren bölümlerden birisidir.   Herhangi bir ürün ya da hizmette satış işlemi gerçekleştirildiğinde  o ürün üzerinde toplamda ne kadarlık bir gelir sağlandığı , bu gelirlerin ne kadarlık bölümünün e-ticaret geliri olduğunu ve reklamlar üzerinden ne kadarlık bir gelir elde edildiği  bilgisine bu panel üzerinden ulaşılabilir.  Aynı zamanda  alıcılarınızın toplamını, ilk defa satın alım yapan kişilerin sayısını ve kullanıcı başına ortalama olarak ne kadar gelir elde edildiği bilgisi de görülebilmektedir.  Para kazanma panelinde şu metriklere de göz atabilirsiniz:

  • Öge listesine göre  e-ticaret satın alma işlemlerinin sayısı
  • Öge promosyon adına göre görüntüleme sayısı
  • Sipariş  kuponlarına göre e-ticaret gelirleri
  • Ürün kimliğinin boyutuna göre elde edilen ürün gelirleri 
  • Reklam biriminizin boyutuna göre yayıncı reklam gösterimi sayısı

Elde Tutma

Elde tutma raporları yeniden pazarlama  yapan web sitesi sahipleri için çok kıymetli bir metriktir. Web sitenize gelen yeni kullanıcıların ya da uzun bir süre web sitenizi ziyaret etmeyip yeniden sitenize giriş yapan kullanıcılarınızın bilgisine buradan ulaşabilirsiniz. İstatistiksel ve infografik şeklinde sunulan bu raporlamalarla birlikte yeniden pazarlama stratejilerinizde değişikliklere giderek web sitesi organik ziyaretçi performansınızı arttırabilirsiniz. Web sitesi sahipleri tarafından es geçilse de  geri gelen kullanıcılarınızı tespit etmek ve onlara uygun içerikler üretmek seo başarınızı arttıracaktır.

Demografi

görsel demografik analiz

GoogleAds ile  sitenizi ücretli olarak tanıtmadan önce mutlaka incelemeniz gereken alanlardan birisidir.  Sitenize giriş yapan kullanıcıların ülkelere, şehirlere ve yaşa göre dağılımları, hedef kitlenizin hangi alanlara ilgi duyduklarını ve ne tür içerikler paylaşmanız gerektiğini analiz ederek kitleniz hakkında fikir edinerek onlara uygun içerikler üretmeye ve var olan içeriklerinizi revize etmeye başlayabilirsiniz.

 

demografik analiz
Demografik grup ayrıntıları ile sitenizdeki kullanıcıların infografik ve istatistiksel raporlarına ulaşabilirsiniz.

  demografik ayrıntılar 

Teknoloji

Teknoloji bölümünde site trafiğinizin Web , Android , IOS , Windows gibi platformlardan ne kadar giriş aldığını tespit edebilirsiniz. Haftalık ya da aylık periyotlarla bu değerleri kontrol ederek hangi alan üzerinde çalışmalar gerçekleştireceğinizi hedefleyebilirsiniz.  Düşüş ve yükselişleri uyarı oluşturarak takip edebilir , elde ettiğiniz verilere göre kullanıcı deneyimi çalışmaları yapabilirsiniz.  A/B testi yapmak için aşağıdaki bağlantıları takip edebilirsiniz.

Dönüşümler

Siteniz üzerinde kullanıcılardan yapmalarını beklediğiniz aktivitelerin listesini oluşturabileceğiniz alanlardır. Dönüşüm oranları beklediğiniz yüzdelere ulaştığında uyarılar alarak hedefinizin başarıya ulaştığını görebilirsiniz. Dönüşüm planı hazırlamak için hedefleriniz şunlar olabilir:

  • Hizmet ya da ürün satın alımı
  • Sipariş formu doldurarak hizmet satın almak isteyen kullanıcılar
  • Sayfa ziyaretleri
  • Kullanıcı sayısı
  • Geri gelen kullanıcılar

Bu oranları görüntüleyebilmek için, ağ ayarları bölümünden Google Ads dönüşüm izleme raporlarını  aktif etmelisiniz.

Etkinlikler

Etkinlik alanı web sayfalarının ya da ekran yükleme işlemlerinin dışında, ziyaretçilerimize belirli bir görevi yaptırmak istediğimiz zamanlarda kullanılmaktadır. Etkinlik örnekleri şu şekilde olabilir :

  • Tıklama
  • İlk ziyaret
  • Sayfa görüntülemesi
  • Kaydırma işlemi
  • Oturum başlatma
  • Video oynatma, duraklatma ya da durdurma

Örnek video  etkinlik analiz raporu şu şekilde hazırlanabilir:

Videolar İçin Yapılan İşlemler

Etiket Adı: “SEO Çalışması Nasıl Yapılır?”

Etiket Adı2: “Web Siteleri İçin Analytics Raporları Nasıl Hazırlanır?”

Toplam Veri

Oynat

 50 tıklama

 25 oturum

10 tıklama

5 oturum

60 tıklama

30 oynatma işlemi

Duraklat

15 tıklama

12 oturum

7 tıklama

4 oturum

22 tıklama

16 duraklatma işlemi

Durdur

5 tıklama

5 oturum

10 tıklama

8 oturum

15 tıklama

13 durdurma işlemi

Toplam İşlem Sayısı

70 tıklama

42 benzersiz  oturum

27 tıklama

17 benzersiz oturum

97 tıklama

59 benzersiz oturum

 Video analizinden şu sonuçlar çıkartılabilir:

Bir video üzerinden oynatma veya durdurma butonlarına her tıklamada tıklama sayısı bir arttırılır.  Örneğin: Ziyaretçi video durdurma butonuna 3 kere art arda basarsa bu 3 tıklama olarak kaydedilmektedir.

Yukarıdaki örnek üzerinden ilerlendiğinde toplam tıklama 3 olsa da işlemi aynı kişi gerçekleştirdiğinden benzersiz oturumların sayısı 1 olacaktır. 

Video içeriklerinizi bu kriterlere göre değerlendirerek tıklama ve oturumlar sayılarınızı analiz edebilirsiniz.

Analiz

Ziyaretçilerinizin davranışlarınızı daha detaylı bir şekilde takip etmek için kullanılan raporlama alanıdır.  Burada farklı hedefler üzerinden hedef kitlenizi keşfedebilir içeriklerinizi bu doğrultuda şekillendirebilirsiniz.   Kullanıcının site içerisindeki deneyimini 7 madde üzerinden değerlendirebilirsiniz.

1.Keşif

Keşif analizinde , tablo, halka, çubuk, çizgi, dağılım ve coğrafi harita grafikleriyle web sitenize gelen  ziyaretçilerinizi  şehir parametresine göre görüntüleyebilirsiniz . Aynı zamanda ziyaretçilerinizin hangi cihaz üzerinden giriş yaptığını ve  toplam ziyarete göre cihaz yüzdelerine de ulaşabilirsiniz. 

Google Analytics Keşif

2.Dönüşüm Hunisi Analizi

Dönüşüm analizleri ziyaretçilerinizin sayısını, web sitenize girdikten sonra hangi işlemleri yaptığını  ve yapılan işlemlerin (ziyaret, sayfa görüntülemesi,satın alma) tüm işlemlere göre yüzdesini gösterir.  Web sitesi ziyaretçilerinizin sayfalarınızla ne kadar etkileşim içerisinde olduklarını öğrenmek performansınızı arttırmak için size yardımcı olacaktır.

Analytics dönüşüm hunisi

3.Yol Analizi

Yol analizi , site içerisindeki ziyaret,  tıklama, oturum başlatma gibi verileri rapor eder.  İlk ziyaretin hangi işlemle başladığı ve kullanıcıların sayfadan hangi işlemi yaparak ayrıldığını bu alandaki raporlar ile öğrenebilirsiniz.

Yol Analizi

4.Segment Çakışması

Segment çakışması alanı , cep telefonu, tablet ya da doğrudan elde edilen trafiklerin kesişim noktalarını ve erişim sayısını istatistiksel olarak görüntüleyebilmenizi sağlar. Buradaki veriler eşliğinde  sitenizi hangi cihazlara göre optimize etmeniz gerektiği hakkında fikir sahibi olabilirsiniz. 

Segment Çakışması

5.Kullanıcı Gezgini

kullanıcı gezgini
En detaylı Google Analytics raporlarından birisidir.  Kullanıcılarınız zaman içerisinde ne tür davranışlar sergiliyor? Her bir ziyaretçiniz için ayrı olarak etkileşim süresi , etkinlik sayısı gibi verileri gösterir. Bu alandan  siteye hangi şehir üzerinden giriş yapıldığı ve ilk görülme tarihi elde edilebilir. 

etkileşim süresi analizi

6.Kohort Analizi

Ziyaretçileriniz haftalık periyotlarda  nasıl bir değişim gösteriyor?  Haftalık olarak sitenizdeki etkin kullanıcı sayısını öğrenerek hangi aralıklarda düşüş ve yükselişler yaşandığını ve buna uygun olarak nasıl bir çözüm üretebileceğinizi tespit edebilirsiniz.

kohort analizi

7.Kullanıcı Yaşam Boyu Değeri

Kullanıcı yaşam boyu değeri , web sitenizi Analytics aracına bağladığınız andan itibaren gelen ziyaretçilerinizin sayısını raporlar.  Organik ziyaretler ya da yönlendirmeli ziyaretlerin bilgisine ulaşabileceğiniz bu alanda etkileşim süresini de öğrenebilirsiniz.

kullanıcı yaşam boyu değeri

Kitleler

Bu bölümde çeşitli filtrelendirmelere göre markanızın hedef kitlesini belirleyebilirsiniz.  Belirlediğiniz ölçütler gerçekleştirildiğinde seçtiğiniz aralık kitle alanına dahil edilir. Aynı zamanda uyarılar alabilmek için kitle tetikleyiciyi de kullanabilirsiniz.

Özel Tanımlar

Özel tanımlar,  çeşitli etkinlikler oluşturmak için kullanılır.  Örneğin kampanyalar, dosya uzantıları, dosya isimleri , sayfa konumları gibi.

DebugView

Hata ayıklama aracı,  akıllı cihazınız ya da tarayıcınızdaki etkinlikleri anlık olarak izlememize yarayan bir araçtır.  İşlemi başlatmak için telefonunuzdan hata ayıklama seçeneğini aktif etmeniz gerekmektedir.  Geliştirici cihazlarında hata ayıklama modu şu şekilde aktıf edilir:

Android: Terminale girin. Ardından şu komutları yazın.

  • Adb Shell  setprop debug.firebase.analytics.app <paketin_adi>

Hata ayıklama modunu devre dışı bırakmak için şu komutlar girilmelidir:

  •  Adb Shell  setprop debug.firebase.analytics.app .none.

IOS : IOS cichazlarda hata ayıklama modunu aktif etmek için Xcode programı üzerinden şu değişkeni girin :

  • -FIRDebugEnabled

Devre dışı bırakmak için ise:

  • -FIRDebugDisabled

Tarayıcı : Tarayıcı üzerinden hata ayıklamasını etkinleştirmek için GoogleAnalytics Debugger Chrome eklentisini kurmanız gerekiyor.  Uzantı kurulduktan sonra aktif edip sayfayı yenileyin.  Bu işlemden sonra eklenti çalışmaya başlayacak ve 'debug_mode':true üzerinden etkinliklerinizi kaydetmeye başlayacaktır.  Bu parametreyi  gtag config alanına eklemelisiniz. Ekledikten sonra görünümü şu şekilde olmalıdır:

  • Gtag(“config” ,  “G012345” , {“debug_mode ” :true });

Bu etiket ile akışınızdaki tüm etkinlikleri izlemiş olacaksınız . Tek bir olayı izlemek için ise parametreyi yalnızca ilgili  olaya ekleyin.  Örneğin :

gtag('event', 'olayınızınAdi', {

  'debug_mode':true

});

Yönetici Paneli

Yönetici bölümü analytics hesabınızın tüm kontrollerini gerçekleştirebileceğiniz alandır.   Buradan Google Analytics hesabınıza yeni yöneticiler ekleyebilir ve onlara yetkiler verebilirsiniz.  Aynı zamanda Ads hesabınızı da bağlayarak ücretli reklamlarınızın analizlerini de araç içerisinden gerçekleştirebilirsiniz.

 SIKÇA SORULAN SORULAR (S.S.S)

Google Analytics Verileri Göstermiyor , Neden ?

Analytics içerisinde sitenizin verilerinizi göremiyorsanız gmail ile oturum açtığınızdan ve gtag.js izleme kodunu sitenizin <head></head> tagları arasına yerleştirdiğinizden emin olun. Sorununuz çözülmediyse çerezlerinizi silerek tekrardan gmail hesabınızla oturum açmayı deneyin.

Başka Bir Analytics Hesabına Ait Verileri Nasıl Görebilirim ?

Analytics verileri size ait değilse (işyerinizin , arkadaşınızın , danışmanlık verdiğiniz kişinin) ve görüntülemek istiyorsanız , ilgili Analytics hesabının sahibiyle iletişime geçerek.  Yönetici ayarları> Mülk Kullanıcı Yönetimi  yoluna gmail adresinizi ekleyerek yetki vermesini isteyin.

Analytics İle Demo Hesabı Oluşturup Kullanabilir Miyim ?

Analytics kullanmıyorsanız ve bu araç üzerinde deneme yapmak istiyorsanız şu iki aracı kullanabilirsiniz:

Google Analytics'te "Metrik" Nedir?

Kullanıcıların site içerisinde gerçekleştirdiği her bir eylemin  nicel olarak gösterilmesidir. Örneğin sayfa ziyareti sayısı,  ortalama oturum süresi ya da günlük ziyaretçi sayısı metrik olarak adlandırılmaktadır.

Google Analytics Çalışmıyor Ne Yapmalıyım ?

Bu sorun için 2 temel çözüm yöntemi bulunmaktadır:

  • Google Analytics’in modülünü kurup  “id” ile giriş yapmalısınız.  Sorun halen devam ediyorsa ikinci adıma geçebilirsiniz.
  • Kurduğunuz modülü aktif halden pasif hale getirin.  Themes klasörü içerisinden (Blogger sitelerde HTML’yi düzenle alanından) header.tpl dosyasının içerisine girin.  Ardından  </head> tagının hemen üstüne  Google Analytics kodunuzu yerleştirin.

 Görünüm şu şekilde olacaktır:

{literal}

Google Analytics kodu buraya yapıştırılacak

{/literal}

</head>

Önbellek ve çerezleri silerek kodları eklemeniz daha sağlıklı olacaktır.

4 Yorumlar

Yorumunuzu Girin...

  1. Çok kapsamlı bir çalışma olmuş. Teşekkürler, emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  2. Google analytics sayesinde yapılan işlemlerin neler olduğu, kimlerin sayfaya ulaştığı bilgiler elde edilebilecek bu konuda açıklayıcı bilgiler verilmiş kendilerine teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Oldukça bilgilendirici ve açıklayıcı bir çalısma her detay çok güzel açıklanmıs emeğinize sağlık çok yararlı tesekkürler.

    YanıtlaSil
  4. Google Analytics son derece kullanışlı bir araçtır. Bu aracı tüm detayları ile tanıtmışsınız. Bu bilgilendirici içerik için teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Yorumunuzu Girin...

Daha yeni Daha eski